Tips-Tips Travel

Advertisement

Tips-Tips Travel


Mesti ramai yang suka travel kan? Ramai yang impikan untuk travel ke negara-negara yang ada di bumi ni. Sebab kita boleh tengok tempat orang, belajar budaya mereka dan paling best menikmati keindahan alam ciptaan Allah swt. 

Tapi sebelum nak travel, korang kena baca beberapa tips yang Zati kongsikan agar dapat membantu memudahkan perjalanan korang.

1. Rancang terlebih dahulu

Selidik destinasi anda: Ketahui tentang budaya, tarikan, adat tempatan dan sebarang pertimbangan keselamatan. Biasakan diri anda dengan geografi dan pilihan pengangkutan.

Buat jadual perjalanan: Gariskan tempat yang anda ingin lawati, aktiviti yang anda ingin lakukan dan peruntukkan masa untuk setiap satu. Tetapi juga meninggalkan ruang untuk spontan dan kelonggaran.

Buat tempahan: Tempah penginapan, penerbangan dan sebarang lawatan atau aktiviti yang memerlukan tempahan awal. Ini memastikan ketersediaan dan selalunya boleh menjimatkan wang anda.

2. Pek ringan dan pintar

Pilih pakaian serba boleh: Bungkus pakaian yang boleh dicampur dan dipadankan untuk mencipta pelbagai pakaian. Pertimbangkan cuaca dan lapisan pek untuk disediakan untuk keadaan yang berbeza.

Barangan penting: Bawa peralatan mandian yang diperlukan dalam bekas bersaiz travel-kit. Jangan lupa pengecas, adapter, power bank, peti pertolongan cemas kecil dan sebarang ubat preskripsi yang mungkin anda perlukan.

3. Simpan dokumen penting dengan selamat

Pasport: Simpan pasport anda selamat dalam tali pinggang wang atau petak terkunci beg anda apabila tidak diperlukan. Bawa salinan fotostat sebagai langkah berjaga-jaga tambahan.
Insurans perjalanan: Mempunyai salinan digital dan bercetak polisi insurans perjalanan anda, termasuk nombor hubungan kecemasan.

Dokumen lain: Buat salinan visa, lesen memandu, kad insurans kesihatan dan sebarang pengesahan perjalanan.

4. Kekal terhidrat dan makan dengan baik

Bawa botol air boleh guna semula: Kekal terhidrat dengan mengisi semula botol anda di air pancut atau restoran. Elakkan kafein dan alkohol yang berlebihan, kerana ia boleh menyebabkan dehidrasi.

Masakan tempatan: Cuba hidangan tempatan dan makan di tempat yang terkenal untuk menikmati citarasa asli destinasi anda. Berhati-hati dengan sebarang alahan makanan atau sekatan diet. Bagi yang beragama Islam pastikan halal ye!

5. Sentiasa berhubung

Kad SIM atau pelan perayauan: Beli kad SIM tempatan jika telefon anda dibuka kunci atau memilih pelan perayauan antarabangsa untuk mengelakkan caj data yang tinggi.

Peta luar talian: Muat turun peta destinasi anda lebih awal supaya anda boleh menavigasi walaupun tanpa akses internet.

6. Ketahui frasa tempatan asas

Greetings / Salam: Ketahui cara mengucapkan "hello", "tolong", "terima kasih" dan "selamat tinggal" dalam bahasa tempatan. Ia menunjukkan rasa hormat dan boleh pergi jauh dalam membuat hubungan.

7. Menghormati adat dan budaya tempatan

Berpakaian sesuai: Berpakaian sopan jika perlu, terutamanya apabila melawat tapak keagamaan atau kawasan konservatif.

Adat tempatan: Biasakan diri dengan adat tempatan, seperti menanggalkan kasut sebelum memasuki rumah seseorang atau amalan memberi tip.

8. Berhati-hati dengan Wi-Fi awam

Gunakan VPN: Jika anda mesti menggunakan Wi-Fi awam, sambungkan melalui Rangkaian Peribadi Maya (VPN) untuk menyulitkan data anda dan melindunginya daripada penggodam yang berpotensi.

9. Bersikap terbuka kepada pengalaman baharu

Cuba makanan tempatan: Terokai di luar zon selesa anda dan rasai masakan tempatan. Makanan adalah sebahagian daripada budaya dan cara yang menarik untuk berhubung dengan penduduk tempatan.

Acara kebudayaan: Hadiri festival, konsert atau acara tempatan untuk menyelami budaya dan tradisi destinasi.

10. Sentiasa berwaspada dan peka dengan persekitaran anda

Pastikan barang-barang anda selamat: Gunakan beg antikecurian atau tali pinggang wang untuk memastikan barang berharga anda selamat daripada penyeluk saku.

Elakkan penipuan: Berhati-hati dengan penipuan pelancong dan elakkan mendedahkan maklumat peribadi kepada orang yang tidak dikenali.

11. Kekal mementingkan alam sekitar

Kurangkan penggunaan plastik: Bawa botol air boleh guna semula, beg beli-belah dan perkakas untuk meminimumkan sisa plastik sekali guna.

Sokong perniagaan tempatan: Pilih kedai makan, kedai dan perkhidmatan tempatan untuk menyumbang secara positif kepada ekonomi tempatan.

12. Belanja dengan bijak

Peruntukkan dana untuk setiap aspek perjalanan anda: Bahagikan belanjawan anda untuk penginapan, makanan, aktiviti dan pengangkutan.

Jejaki perbelanjaan: Gunakan apl atau alat mencatat nota untuk memantau perbelanjaan anda dan mengelakkan perbelanjaan berlebihan.

13. Backup foto anda

Gunakan storan awan: Muat naik foto perjalanan anda secara kerap ke perkhidmatan awan atau pemacu keras mudah alih untuk mengelakkan kehilangan kenangan berharga.

14. Insurans perjalanan

Butiran perlindungan: Pastikan insurans perjalanan anda meliputi kecemasan perubatan, pembatalan perjalanan, kehilangan bagasi dan sebarang aktiviti yang anda rancang untuk lakukan, seperti sukan pengembaraan.

15. Bersabar dan fleksibel

Jangkakan perkara yang tidak dijangka: Kelewatan, perubahan jadual perjalanan dan keadaan yang tidak dijangka boleh berlaku semasa perjalanan. Tetap tenang, sesuaikan dengan keadaan, dan lakukan yang terbaik.

Ingat, tips ini bertujuan untuk meningkatkan pengalaman perjalanan anda dan memastikan keselamatan dan keseronokan anda. Selamat melancong!

Post a Comment

1 Comments

  1. Terima kasih perkongsian tips travel.
    Tak sabar nak layan kaki yang gatal ni.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi baca artikel ini. Sila berikan komen anda. Jemput follow blog ini ye!