APA YANG AKAN TERJADI JIKA ANDA MEMANDU KERETA TANPA CUKAI JALAN YANG SAH DI MALAYSIA?

Advertisement

APA YANG AKAN TERJADI JIKA ANDA MEMANDU KERETA TANPA CUKAI JALAN YANG SAH DI MALAYSIA?


 Apa Yang Akan Terjadi Jika Anda Memandu Kereta Tanpa Cukai Jalan Yang Sah Di Malaysia?| Memandu kereta di atas jalan raya di Malaysia tanpa cukai jalan yang sah adalah satu kesalahan serius yang boleh menyebabkan anda dikenakan denda. Walaupun, kadangkala mungkin anda terlupa, terlalu sibuk, atau mungkin bertangguh untuk pergi memperbaharuinya. Tetapi, sebenarnya, jauh di fikiran anda, anda sedar yang polis tidak akan mengambil mudah perkara ini sekiranya anda tertangkap. Jika cukai jalan anda luput dalam tempoh 1 hingga 3 tahun, anda perlu memperbaharuinya. Namun begitu, jika cukai jalan kereta persendirian telah melebihi tempoh lebih dari tiga tahun, anda perlu pergi ke pejabat Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (PUSPAKOM) yang berhampiran dengan tempat anda bagi melakukan pemeriksaan kenderaan anda. Pemeriksaan ini wajib adalah di sisi undang-undang, dan ia dipanggil pemeriksaan khas.

Persediaan Untuk Pemeriksaan Khas

Jika anda mahukan urusan di pejabat PUSPAKOM berjalan lancar, ada beberapa perkara yang harus anda lakukan. Pertama, anda perlu mencari buku log pendaftaran kenderaan asal anda (Geran asal). Kemudian, anda perlukan surat daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), kerana kini kenderaan anda tidak mempunyai cukai jalan yang sah, dan adalah salah untuk memandu di atas jalan raya tanpa cukai jalan yang sah. Surat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) itu dinamakan ‘Surat Pergerakan 3 Hari’. Setelah itu, tentunya anda perlu membawa polisi insurans kereta yang sah sebelum anda pergi mendapatkan pemeriksaan khas. Anda boleh memperbaharui atau membeli insurans kereta anda secara online di Fincrew.my dan ia mempunyai tawaran terbaik di Malaysia. Anda perlu tahu bahawa bergantung pada jenis kenderaan anda, dokumen lain mungkin diperlukan. Tambahan lagi, anda perlu memastikan kenderaan anda boleh dipandu dan tidak mendatangkan bahaya kepada orang lain di jalan raya dan orang awam. Jadi, apa yang akan diperiksa oleh ejen di PUSPAKOM?

  • Memeriksa sistem suspensi kereta
  • Memeriksa keadaan badan kereta
  • Menyemak ketulenan dokumen, casis dan nombor enjin kereta
  • Memeriksa kadar pemancaran cahaya yang boleh dilihat pada cermin depan dan tingkap kenderaan.
  • Memeriksa penjajaran (alignment) roda kereta
  • Mengukur pelepasan asap kereta
  • Memeriksa prestasi brek kereta
  • Memeriksa keadaan di bawah kereta


Memperbaharui Cukai Jalan Kenderaan Anda

Sebaik sahaja anda selesai dengan pemeriksaan khas, jika cukai jalan anda telah melebihi tempoh tiga tahun, anda kini perlu memperbaharui cukai jalan dan insurans kenderaan anda. Anda boleh membuat keputusan untuk melakukannya di kaunter syarikat insurans atau melalui ejen insurans. Walau bagaimanapun, anda boleh menyelamatkan diri anda daripada semua tekanan yang tidak penting dan memperbaharuinya dengan selesa di rumah anda, secara online. Anda boleh melakukannya secara online di fincrew.my dengan beberapa langkah mudah dengan pergi ke laman web mereka.

Akhir Kata

Apabila cukai jalan atau insurans kereta anda telah tamat tempoh, anda tidak sepatutnya memandu kereta di jalan raya. Ini kerana anda mungkin akan mendedahkan diri anda kepada risiko seperti menanggung kerugian besar sekiranya berlaku kemalangan. Paling penting, anda boleh dikenakan saman/kompaun daripada pegawai polis. 



Post a Comment

0 Comments