Prolonged Jaundice (Penyakit Kuning Yang Berpanjangan)

Advertisement

Prolonged Jaundice (Penyakit Kuning Yang Berpanjangan)


Apa Itu Penyakit Kuning (Jaundice)?


Penyakit kuning adalah istilah perubatan apabila kulit bayi mempunyai warna kuning. Kekuningan juga dapat dilihat pada putih mata mereka. Jaundis mempengaruhi 6 daripada 10 bayi yang dilahirkan setelah 37 minggu kehamilan (jangka penuh) dan 8 daripada 10 bayi yang dilahirkan sebelum 37 minggu kehamilan (pramatang).

Penyakit kuning biasanya hilang tanpa rawatan pada usia 10 - 14 hari, tetapi ini boleh memakan masa hingga 3 minggu pada bayi pramatang.

Penyakit demam kuning atau Jaundice merujuk kepada bayi yang mempunyai simptom seperti bahagian putih mata dan kulit yang bewarna kuning-kekuningan. Warna kuning-kekuningan ini dapat dilihat dengan lebih jelas apabila kulit bayi ditekan lembut, ia kelihatan kekuningan.


Apa Itu Penyakit Kuning Yang Berpanjangan? (Prolonged Jaundice)


Penyakit kuning yang berpanjangan adalah apabila kekuningan kulit bayi anda dan putih mata mereka tidak pudar setelah 2 minggu pada bayi jangka panjang, dan setelah 3 minggu pada bayi pramatang. Jaundis yang berpanjangan biasanya tidak berbahaya, tetapi boleh menjadi tanda masalah hati yang serius.



Apakah Simptom Penyakit Kuning dan Penyakit Kuning Yang Berpanjangan?


Gejala penyakit kuning adalah:

  • Kulit kelihatan sedikit kuning, sedikit seperti sinar matahari. Pada bayi dengan kulit gelap, kekuningan dapat dilihat dengan lebih mudah di telapak kaki, telapak tangan dan / atau di dalam mulut mereka.
  • Mata putih menjadi kuning.

Sebilangan besar bayi dengan penyakit kuning tidak mengalami simptom lain tetapi ada juga yang :

  • Mengalami kencing gelap (wee)
  • Mempunyai najis pucat (kotoran) dan bukannya kuning atau hijau
  • Mengantuk secara berlebihan
  • Tidak boleh makan dengan baik



Apa Yang Menyebabkan Penyakit Kuning?


Sebilangan besar kes penyakit kuning disebabkan oleh hati bayi tidak dapat bekerja dengan cukup pantas ketika mereka dilahirkan. Salah satu fungsi hati adalah membuang bilirubin dari darah. Bilirubin adalah bahan kimia kuning yang dibuat apabila sel darah merah yang tidak lagi diperlukan dipecah. Kerana bayi yang baru lahir mempunyai lebih banyak sel darah merah daripada anak-anak yang lebih tua dan sel-sel ini tidak bertahan lama, bayi yang baru lahir membuat lebih banyak bilirubin dan hati mereka tidak dapat memproses semuanya. Ini bermaksud bahawa bilirubin menumpuk dalam darah mereka dan menyebabkan penyakit kuning.



Apa Yang Menyebabkan Penyakit Kuning Yang Berpanjangan?


Penyakit kuning yang berpanjangan boleh disebabkan oleh

  • Keadaan di mana sel darah merah pecah lebih cepat daripada biasa. Walau bagaimanapun, ini biasanya diakui semasa mengandung atau tidak lama selepas kelahiran.
  • Jangkitan atau penyakit lain. 
  • Masalah dengan kelenjar tiroid bayi anda. 
  • Masalah hati, tetapi ini jarang berlaku. 

Bayi yang disusui susu ibu sering mengalami sakit kuning lebih lama daripada bayi yang diberi susu botol. Sekiranya ini berlaku, penyakit kuning akan pudar seiring waktu dan bayi harus terus disusui


Bagaimana Penyakit Kuning Yang Berpanjangan Didiagnosis?


Bidan, pelawat kesihatan atau doktor anda dapat mendiagnosis penyakit kuning yang berpanjangan dengan melihat kulit dan mata bayi anda di bilik yang terang. Mereka kemudian akan merujuk bayi anda ke doktor hospital untuk menyiasat penyebab penyakit kuning mereka yang berpanjangan. Inilah yang akan berlaku di hospital:

  • Anda akan diajukan pertanyaan mengenai kehamilan anda, kelahiran bayi anda dan bayi anda telah menyusui.
  • Bayi anda akan ditimbang.
  • Anda akan ditanya mengenai warna najis (kotoran) dan air kencing bayi anda.
  • Anda akan ditanya apakah ada saudara-mara bayi anda yang mengalami penyakit kuning.
  • Bayi anda akan menjalani ujian darah untuk memeriksa sebarang jangkitan, masalah tiroid atau masalah hati.
  • Untuk ini, jarum akan dimasukkan ke bahagian belakang tangan bayi anda dan sebilangan kecil darah mereka akan diambil. Anda boleh memberi makan bayi anda selama ini untuk menenangkan mereka.
  • Sampel air kencing bayi anda akan diambil dan diuji untuk dijangkiti.


Apa Yang Berlaku Seterusnya?


Hasil ujian akan disemak oleh doktor dan salah satu daripada dua perkara akan berlaku:

  • Sekiranya hasilnya baik, kami akan menghantarnya kepada anda dan doktor bayi anda melalui pos. Sekiranya bayi anda masih mengalami penyakit kuning pada usia 6 minggu, sila bawa mereka ke doktor mereka kerana mereka perlu dirujuk semula ke doktor hospital untuk ujian lebih lanjut 
atau 
  • Sekiranya hasilnya menunjukkan bahawa bayi anda mengalami jangkitan atau masalah lain, kami akan menghubungi anda melalui telefon untuk memberitahu anda mengenai perkara ini. Sekiranya ini berlaku, bayi anda mungkin perlu menjalani lebih banyak ujian darah, imbasan ultrasound pada hati dan rawatan jika mereka memerlukannya. Kami juga akan menghantar surat yang menerangkan hal ini kepada anda, doktor bayi anda dan pelawat kesihatan anda.

Bagaimana Penyakit Kuning Yang Berpanjangan Dirawat?



Pada bayi yang mengalami demam kuning atau jaundis biasa rawatan fototerapi akan diberikan bergantung kepada faktor-faktor seperti umur bayi, berat badan bayi, paras bilirubin dalam darah, dan lain-lain.Rawatan fototerapi menggunakan cahaya lampau ungu (ultraviolet) atau selimut yang menghasilkan cahaya untuk membantu tubuh bayi menghapuskan bilirubin dengan mengubah bilirubin kepada bentuk yang lebih mudah bagi bayi menyingkirkannya daripada tubuhnya.

Tujuan rawatan fototerapi ialah untuk mengawal kenaikan bilirubin agar ia tidak mencapai pada tahap merbahaya dan menjejaskan otak bayi. Jangka masa rawatan fototerapi bergantung kepada paras bilirubin dalam darah bayi.



Sekiranya paras bilirubin dalam darah terlalu tinggi, darah bayi mungkin perlu ditukar dengan darah penderma yang bersesuaian (exchange transfusion). Ketika rawatan fototerapi bayi akan ditanggalkan pakaiannya dan mata bayi akan ditutup bagi melindungi mata bayi daripada cahaya yang berlebihan.

Rawatan untuk penyakit kuning yang berpanjangan bergantung pada apa yang menyebabkan penyakit kuning. Sekiranya penyusuan adalah penyebab penyakit kuning bayi anda berpanjangan maka bayi anda tidak akan memerlukan rawatan dan penyakit kuning mereka akan hilang seiring berjalannya waktu.

Sekiranya masalah hati atau tiroid adalah penyebab penyakit kuning bayi anda berpanjangan maka dia perlu berjumpa pakar untuk rawatan.


Jenis-Jenis Demam Kuning



Terdapat beberapa jenis Demam Kuning. Antara yang biasa didapati adalah :-

1. Demam Kuning Normal (Physiological Jaundice)




Demam kuning normal biasa berlaku pada bayi baru lahir. Ini disebabkan bayi yang baru dilahirkan, hati bayi kadang-kala tidak mampu memproses bilirubin dari sel darah merah yang diuraikan disebabkan hati bayi tersebut masih belum matang atau disebabkan kadar penguraian sel darah merah yang cepat. 

Keadaan ini meningkatkan kadar bilirubin dalam darah dan seterusnya menyebabkan warna kuning-kekuningan pada kulit dan putih mata bayi. Ia mula kelihatan 2 – 4 hari pertama dan akan hilang sepenuhnya selepas 1 hingga 2 minggu.


2. Demam Kuning Pra-Matang

Demam kuning pra-matang disebabkan oleh hati bayi yang masih belum terbentuk sepenuhnya mengambil masa yang lebih lama untuk memproses jumlah bilirubin yang terhasil.


3. Demam Kuning Susu Ibu (Breast Milk Jaundice)



Demam kuning susu ibu hanya berlaku dalam 1% – 2% kes ibu yang menyusu. Demam kuning susu ibu disebabkan bahan yang terhasil dalam susu ibu yang menghalang penyingkiran bilirubin melalui usus. Ia bermula pada hari ke 4 hingga hari ke 7 dan menghilang selepas 3 hingga 10 minggu. 

Pihak doktor akan menentukan sekiranya ini berlaku, biasanya sekiranya demam kuning berterusan melebihi 7 hari. Ibu boleh kembali menyusukan bayi selepas bayi sembuh daripada demam kuning.

Post a Comment

0 Comments