Pencegahan Kanser Kolon: Gaya Hidup & Diet

Advertisement

Pencegahan Kanser Kolon: Gaya Hidup & Diet


Kanser kolon adalah kanser lelaki yang paling biasa dan kanser wanita kedua paling biasa. Ketahui lebih lanjut tentang cara mengurangkan risiko kanser kolon melalui perubahan gaya hidup dan diet.

Kanser Kolon: Penyakit Gaya Hidup?

Gaya hidup hari ini agak mencabar, dengan kita menjalani gaya hidup yang sibuk, beban kerja yang tidak berkesudahan, dan tiada masa untuk bersenam. Apabila kita tertekan dan dibelenggu oleh mereka semua, kita lebih cenderung untuk makan makanan terproses dan makanan ringan serta membentuk tabiat pemakanan yang buruk. Pertambahan berat badan berlaku dari semasa ke semasa, mengakibatkan penyakit dan penyakit lain.

Kanser kolon adalah salah satu daripada penyakit yang boleh membawa maut ini.

Apakah itu Kanser Kolon atau Kolorektal?

Kanser kolon atau kolorektal biasanya bermula sebagai polip benigna yang terbentuk pada kolon. Dinding dalam kolon dan rektum (dalam usus besar anda). Sesetengah polip boleh menjadi kanser, dan ia mesti dibuang sebaik sahaja ia ditemui.

Kanser kolon atau kolorektal adalah kanser yang paling kerap dialami oleh lelaki dan kanser kedua paling kerap di kalangan wanita di Malaysia. Kanser kolon menjejaskan 16.4 peratus lelaki dan 10.7 peratus wanita di Malaysia, menurut data dari 2019.

Angka-angka ini dijangka meningkat dari semasa ke semasa, yang membimbangkan.

Mereka yang Berisiko Mendapat Kanser Kolon


  • Penghidap Diabetes Kronik - Menurut kajian terkini pada tahun 2021, pesakit kencing manis mempunyai risiko 38% lebih tinggi untuk mendapat kanser kolon berbanding bukan pesakit kencing manis.
  • Berat Badan Berlebihan / Obes - Orang yang gemuk dan berlebihan berat badan lebih berkemungkinan mendapat kanser kolon berbanding mereka yang mengekalkan berat badan yang sihat. Obesiti juga menyumbang kepada masalah kesihatan lain seperti penyakit jantung dan strok.
  • Sejarah Keluarga - Kanser kolon, seperti jenis kanser lain, adalah keturunan (ia boleh diwarisi kepada generasi seterusnya). Jika seseorang dalam keluarga anda menghidapnya, anda juga berisiko lebih tinggi untuk dijangkiti.
  • Tabiat Pemakanan yang Buruk - Orang yang makan banyak makanan yang diproses dan barang bergula serta kurang makan sayur-sayuran dan buah-buahan lebih berkemungkinan mendapat kanser kolon.
  • Orang yang tidak bersenam atau mengambil bahagian dalam aktiviti fizikal untuk kekal cergas dan mengekalkan berat badan yang sihat lebih berkemungkinan mendapat kanser kolon.

Tanda-tanda Kanser Kolon

1. Kejang Berterusan, Ketidakselesaan dan Sakit Di Sekitar Kawasan Perut
2. Perubahan Kekerapan Najis, termasuk Cirit-birit dan Sembelit
3. Kesan Darah dalam Najis
4. Loya atau Muntah
5. Penurunan Berat Badan

Untuk selamat, sentiasa berjumpa dengan doktor anda jika anda secara konsisten mengalami mana-mana gejala yang disenaraikan di atas. Untuk menentukan tahap risiko anda, doktor anda akan melakukan beberapa ujian saringan, seperti kolonoskopi, imbasan CT atau CAT, penanda tumor, atau biopsi.

NutriBrownRice Salah Satu Jenis Makanan untuk Mencegah Kanser Kolon


NutriiTM menekankan kebaikan dalam produknya, kakitangannya, dan proses pembuatan minuman beras perang yang canggih. Ianya adalah berdasarkan idea bahawa kebanyakan orang tidak percaya diet yang sihat boleh menyeronokkan, lazat atau berkaitan dengan nilai mereka.

Kempen ini bertujuan untuk menyerlahkan kebaikan kandungan produk ini , bukan sahaja cara dan siapa membuatnya, tetapi juga cara kami berhubung dengan orang yang menggunakan dan menyukai Nutri. Kami mengingatkan semua orang bahawa kita semua boleh sihat tanpa menghabiskan banyak masa memasak.

Kebaikan NutriBrownRice

#1. Lactose FREE

Laktosa dalam susu boleh menyebabkan gejala seperti kembung perut, gassiness, dan loya. Kami mengeluarkan kasein dan membenarkan pelanggan bertukar kepada pilihan bebas laktosa untuk membantu mereka yang mengalami gejala.


#2. Gluten FREE

Gluten dikaitkan dengan penyakit Celiac. Ia kebanyakannya terdapat dalam barli, gandum, dan rai. Ia menyebabkan alahan, penyakit autoimun, dan lain-lain bentuk intoleransi gluten.

Semua produk NutriBrownRice®, kecuali Oat dengan Lesitin Soya, adalah bebas gluten

#3. Natural Nutrients

NutriBrownRice® mengandungi vitamin dan mineral yang diperoleh daripada sumber semula jadi. Serbuk beras perang kami mengandungi 8 vitamin dan 8 mineral. Antaranya, empat mempunyai nilai harian yang tinggi: mangan, vitamin E, vitamin B6, dan magnesium.



#4. Vegan-Friendly

NutriBrownRice® boleh digunakan sebagai pengganti susu tanpa tenusu untuk vegan. Ia diperbuat daripada beras perang dan boleh digunakan untuk menggantikan susu tenusu dalam diet vegan.



#5. Diabetic-Friendly

Semua produk NutriBrownRice® tanpa gula tambahan adalah mesra diabetes. Prebiotik dalam NutriBrownRice® Tanpa Gula Ditambah juga mesra glukosa darah.

#6. High in Vitamin E

Jika dibandingkan dengan beras perang yang dimasak sendiri, serbuk beras perang NutriBrownRice® mengekalkan 2.3 kali lebih banyak vitamin E semulajadi. Perbezaan utama antara vitamin E semulajadi dan makanan tambahan ialah jumlah tokoferol dan tokotrienol.



#7. Quality Packaging

Pembungkusan produk makanan nutrien semulajadi adalah penting dalam menentukan nutrien yang dikekalkan dan memastikan pengoksidaan yang paling rendah. Kami menggunakan pembungkusan makanan berkualiti tinggi untuk memastikan setiap produk dibungkus dengan betul.



#8. Tube Feeding Friendly

NutriBrownRice® ialah diet pemakanan enteral yang boleh digunakan untuk membekalkan nutrien kepada pesakit penyusuan tiub. Walau bagaimanapun, yang terbaik adalah mengikut nasihat dan bimbingan panel profesional perubatan anda.

Kecuali oat NutriBrownRice® dengan lesitin soya)

Untuk ketahui lebih lanjut tentang produk NutriBrownRice®, boleh klik link dibawah :

Post a Comment

0 Comments