Skincare Terbaik Malaysia 2023, Cara Pakai Skincare Dengan Betul - Krim Siang Dan Malam Terbaik Moisturizer & Sunscreen

Advertisement

Skincare Terbaik Malaysia 2023, Cara Pakai Skincare Dengan Betul - Krim Siang Dan Malam Terbaik Moisturizer & Sunscreen

Skincare Terbaik Malaysia 2023, Cara Pakai Skincare Dengan Betul - Krim Siang Dan Malam Terbaik Moisturizer & Sunscreen | Penjagaan kulit atau skincare ialah satu siri aktiviti yang dijalankan untuk mengekalkan kesihatan dan kecantikan kulit. Kulit merupakan organ terbesar dalam tubuh manusia dan berfungsi sebagai penghalang antara tubuh dan persekitaran luar. Oleh itu, mengekalkan kulit yang sihat adalah sangat penting untuk mengelakkan masalah kulit, seperti jerawat, penuaan pramatang, dan kulit kusam.

Penjagaan kulit merangkumi pelbagai aktiviti, seperti membersihkan kulit, menggunakan produk penjagaan kulit, mengekalkan kelembapan kulit, dan mengelakkan faktor yang boleh merosakkan kulit, seperti cahaya matahari dan pencemaran. Terdapat banyak jenis best skin care products penjagaan kulit yang tersedia, seperti pencuci muka, toner, serum, krim pelembap muka/moisturizer dan sunscreen/pelindung matahari. Setiap jenis produk penjagaan kulit mempunyai manfaat dan kegunaan yang berbeza, bergantung kepada jenis kulit seseorang.

Dengan melakukan step penjagaan muka yang betul, seseorang itu dapat mengekalkan kesihatan dan kecantikan kulit, serta mencegah masalah kulit. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa tidak semua produk penjagaan kulit sesuai untuk semua jenis kulit. Oleh itu, adalah penting untuk mengetahui jenis kulit anda dan memilih produk penjagaan kulit mengikut jenis kulit anda.


Zati sebenarnya jenis culas bab menjaga kulit muka yang selalu menyebabkan Zati sendiri tidak selesa.
Tapi, bila usia hampir mencecah 40-an ni, Zati mula untuk mencuba beberapa produk penjagaan muka. Zati sendiri mempunyai masalah kulit muka berminyak, pori-pori besar dan jerawat.

Masalah kulit macam Zati sangat memberi kesan terutama keluar diwaktu panas. Sebab ianya akan menyebabkan kulit muka Zati berminyak dan bercapuk. Zati akan rasa tidak selesa bila berjumpa dengan sesiapa.

5 Punca Kulit Berminyak dan Pori Besar

Kulit berminyak dan pori-pori besar boleh disebabkan oleh beberapa faktor, termasuk:

1. Keturunan

Jika anda mempunyai sejarah keluarga kulit berminyak atau pori-pori besar, maka anda berkemungkinan besar mengalami keadaan yang sama.

2. Hormon

Perubahan hormon boleh menyebabkan kulit berminyak dan pori-pori membesar, terutamanya semasa akil baligh dan haid. Zati perasan apabila dalam fasa ke arah tiba waktu untuk haid, kulit wajah Zati akan menjadi berminyak lebih daripada biasa. Seperti biasa apabila minyak berlebihan, jerawat mulai tumbuh di merata wajah.

3. Produk penjagaan kulit yang tidak sesuai

Menggunakan produk penjagaan kulit yang tidak sesuai untuk jenis kulit anda boleh menyebabkan pengeluaran minyak berlebihan dan menyumbat pori-pori. Pelbagai produk Zati dah cuba untuk mengatasi masalah kulit Zati. Tetapi tidak semua sesuai dengan kulit Zati.

4. Tekanan / Stress

Tekanan boleh mencetuskan pengeluaran hormon yang menyebabkan kulit berminyak.

5. Keadaan persekitaran

Pendedahan kepada cahaya matahari yang berlebihan, udara kering dan pencemaran boleh menyebabkan kulit berminyak dan pori-pori membesar.

Skincare Rutin Harian Terbaik

“Mana satu yang nak kena pakai dulu eh?” Pakai sunscreen dulu atau day cream/moisturizer? Korang mesti ada terfikir soalan macam ni kan? Zati pun sama pada mulanya. Zati tertanya, "moisturizer dan sunscreen pakai waktu bila?.."
Sebabnya Zati sejenis yang nak cepat bila bersiap dan Zati kurang gemar pakai make up. Lagipun Zati tak suka letak banyak-banyak krim di muka, sebab ianya buat Zati rimas dan tak selesa, perlu tahu skincare tips penjagaan muka yang betul.

Skincare Terbaik Untuk Tips Penjagaan Muka

Antara moisturizer dan sunscreen, mana satu yang korang patut gunakan dahulu?

Jawapannya, moisturizer/pelembap muka. Kalau korang guna moisturizer selepas sunscreen/sunblock, kulit tidak akan menerima manfaat krim muka sunscreen terbaik sepenuhnya. Ini basic skincare tip terbaik dan penting untuk penjagaan muka.

Tips Dan Rutin Penjagaan Muka Waktu Pagi

Skincare rutin terbaik harus dibuat dua kali sehari, iaitu pagi dan malam. Jadi, skincare terbaik moisturizer dan sunscreen pakai waktu bila? Pada waktu pagi, korang patut buat skincare rutin pelembap muka dan sunscreen atau sunblock terbaik selepas bangun tidur.

@zatisalim Rutin penjagaan muka waktu pagi @hansaegeenature #CapCut #zatisalimdotcom #blogger #ipohperak #beautytips #beautyhacks #beauty #hansaegeeaquacream #hansaegeenature #sunscreen ♬ 原聲 - dreaminghouse

Pelembap Muka/Moisturizer Water Based - Aqua Whitening Cream Terbaik (Hansaegee Nature)

Zati kini mengamalkan pelembap daripada Hansaegee Nature iaitu produk dari negara Korea. Pelembap yang Zati maksudkan adalah moisturizer water based Aqua Whitening Cream, bagi Zati ia adalah pelembap muka/moisturizer dan krim siang terbaik.

Skincare Krim Siang Moisturizer Terbaik Malaysia

Apabila memilih moisturizer terbaik, lihat pada bahan bahan yang terkandung di dalam moisturizer/pelembap muka tersebut. Antara bahan-bahan dalam skincare yang bagus untuk kulit wajah ialah seperti Niacinamide, Glycerin, Camellia Japonica Seed Oil, Butylene Glycol, Prunus Armeniaca (Apricot) Kernel Oil, Allantoin.

Fungsi pelembap muka/moisturizer water based Aqua Whitening Cream terbaik ini adalah untuk seimbangkan minyak/sebum pada kulit. Jadi ia jenis moisturizer untuk kulit berminyak. Selain itu, ia juga boleh dikatakan moisturizer/pelembap muka untuk kulit kering sebab apabila minyak/sebum di kulit dah seimbang, maka kulit kita pun akan kekal lembab. Moisturizer boleh membentuk barrier untuk mengurangkan proses kehilangan air atau kekeringan dari kulit muka dan diseluruh badan. Dengan ini, masalah kulit kering dapat control. Ini skincare moisturizer untuk kulit berminyak dan kulit kering terbaik lah! Best sangat! Moisturizer/pelembap ini juga membantu untuk mengelakkan kulit kita daripada jadi kering atau berminyak dan bantu halang pertumbuhan jerawat.

Moisturizer Aqua Whitening Cream terbaik ini juga boleh dijadikan sebagai based makeup agar makeup tahan lama dan glowing.

Pelembap Muka/Moisturizer Water Based Untuk Kulit Berminyak dan Kering

Apa yang best dengan Aqua Whitening Cream Hansaegee Nature ini adalah ia mudah untuk dipakai. Walaupun pada zahirnya ia berwarna putih, tetapi apabila digosok pada kulit, ia bertukar menjadi titisan air, ia sejenis moisturizer water based. Menarik bukan?


Nak pakai krim moisturizer/pelembap muka berapa kali sehari? Kena pakai dua kali sehari iaitu waktu pagi (siang) dan malam sebelum tidur. Kenapa kena pakai krim moisturizer sebelum tidur malam? Sebab ia akan mengekal kan kelembapan kulit korang semasa korang tidur.


Best tau bila pakai Aqua Whitening Cream ni sebelum tidur. Bila bangun pagi, kulit Zati lembap dan kurang berminyak. Aqua Whitening Cream adalah krim malam terbaik dan juga moisturizer/pelembap muka untuk kulit berminyak terbaik yang Zati pernah cuba kerana tekstur yang tidak berminyak dan cepat meresap.

Sunscreen/Sunblock SPF 50 Terbaik (Aloe Vera Sunscreen - Hansaegee Nature)

Krim Siang Sunscreen Aloe Vera Terbaik Untuk Semua Jenis Kulit


Penggunaan sunscreen atau sunblock adalah pada langkah terakhir dan hanya perlu dipakai pada waktu siang untuk melindungi kulit kita dari sinaran UV.

Skincare Tips Terbaik - Kenapa Kena Pakai Sunscreen?

  • Melindungi kulit dari sinaran UV. Apabila kulit kita terdedah pada sinaran UV, itu boleh menyebabkan kanser kulit.
  • Elak dari terkena sunburn
  • Melambatkan penuaan (berkedut)
  • Mencegah jeragat
  • Bantu mengekalkan kulit yang lebih sekata
  • Walaupun cuaca kelihatan mendung, masih penting untuk korang gunakan sunscreen . Ini adalah kerana, 80% sinar matahari masih boleh tembus melalui awan.
Bagaimana cara pakai skincare sunscreen/sunblock yang betul? Cara memakai sunscreen adalah, korang kena pakai krim muka sunscreen terbaik pada waktu pagi/siang dan sebelum pakai sunscreen atau sunblock, mestilah pakai moisturizer terbaik Aqua Whitening Cream terlebih dahulu. Boleh tengok semula video Zati diatas. 

Bagi yang tidak tahu nak pakai sunscreen berapa kali sehari, Zati hanya pakai sekali sehari sahaja pada waktu pagi. Tetapi jika satu hari tu Zati banyak terdedah dengan cahaya matahari, Zati akan reapply sunscreen terbaik ini jika cuaca terlalu panas dan terik.

Sunscreen Aloe Vera SPF50 Terbaik Untuk Kulit Berminyak - Texture Ringan, Tidak Berminyak, dan Senang Blend

Sejak Zati guna krim muka Aloe Vera Sunscreen terbaik dari Hansaegee Nature ni, Zati perasan kulit Zati kurang sunburn. Jerawat dan minyak juga kurang kerana sunscreen Aloe Vera untuk kulit berminyak ni adalah sunscreen yang tidak berminyak. Memang sesuai untuk jenis kulit berminyak macam Zati. 




Akhir sekali diringkaskan step pakai skincare terbaik / penjagaan muka yang betul adalah setiap pagi selepas korang cuci muka dengan cleanser, korang mesti pakai skincare krim siang terbaik moisturizer Aqua Whitening Cream kemudian baru pakai Aloe Vera Sunscreen agar kulit muka korang dilindungi.

Pada waktu malam pula, korang pakai skincare krim malam terbaik Aqua Whitening Cream sahaja sebelum tidur supaya kulit korang sihat dan segar bila bangun tidur nanti.



Post a Comment

0 Comments